torsdag 13. oktober 2016

Smart Læring

Mai 2010? Er det mulig at det er så lenge siden jeg skrev blogginnlegg? Jammen meg er det det!


I dag skriver jeg blogg fordi et studie jeg tar, krever det - Smart Læring 2.0. Dette handler om bruk av digitale hjelpemidler i skolehverdagen. Og jobben min denne uken er å skrive et blogginnlegg om hvorfor jeg blogger.


Hvorfor jeg blogger? Tidligere var det for å sette noen ord på det jeg tenkte om hverdagen min der og da. Jeg har ikke alltid så mye å fortelle om, og jeg har tenkt at blogg ikke er min greie egentlig. Men kan blogg brukes som et verktøy i skolen? Jeg har aldri prøvd meg på det.


Da jeg fikk jobb på den ungdomsskolen jeg jobber på, sa de at skolen var veldig gode på IKT. Og jeg som alltid har vært glad i data og tekniske duppeditter, syntes jo det hørtes fabelaktig ut. Det viste seg snart at de var veldig gode på bruk av Word og litt gode på PowerPoint og It's Learning. Noen mattelærere var ganske gode i Excel. Men der stoppet det også opp. Og jeg tror ikke skolen vår er/har vært den eneste skolen som kan vise til disse IKT-ferdighetene.


Heldigvis har det skjedd en del siden jeg fikk jobben i 2010, men det har egentlig ikke skjedd revolusjonerende mye. Grunnen til dette er nok at de aller fleste kollegaene mine ikke er komfortable med verktøyene, og det tar jo faktisk en del tid å sette seg inn i bruken av dem - både rent teknisk, hvordan det kan kobles hensiktsmessig til fag og vurdering, men også etisk. Går det an å sette av tid til å jobbe med dette i fellesskap? Det vil jo ta tid fra annet utviklingsarbeid som respekt, vurdering, læreplanarbeid, praktisk tilrettelegging osv. Men kanskje integrering av nye verktøy vil forberede elevene våre bedre til framtidens hverdag. Ikke bare kanskje - det vil klart gjøre det. Det er en skummel tanke at det kanskje er noe av mitt ansvar som lærer å hjelpe dem med dette...



1 kommentar:

Skolemorro og Tove sa...

Kjenner igjen mye av det du sier, men er det noe vi har gjort på min tidligere skole, så er det å sette fokus på bruk av digitale hjelpemidler. Men det er ikke nok. Det er alltid rop om mer kursing, mer tid skal settes av, men jeg tror ikke det alltid hjelper. Vi må stille krav fra ledelsens side, samtidig som det settes fokus på bruk av IKT i skolen. Ledelsen må være forbilder. Vi må kreve at lærerne tar det i bruk etter ett kurs/seminar/workshop. Slik som det gjøres i andre yrkesgrupper. Vi har en vei igjen å gå.